• 01.jpg
  • 02.jpg
  • 03.jpg
 כתבה מתוך העתון לאישה

  לחיצה על התמונה להגדלה
 
 

 



רואה התעמלות בונה עצם בעתיד של כל אישה
 (מתוך עולם האשה - גיליון 307 מאי 2009).
מאת: מיקי גרינפלד
 
גם מחלה יכולה הזדמנות. סמדר אייל, 47 מורה לחינוך גופני, בוגרת וינגייט אשר הקימה את המרכז הארצי להתעמלות בונה עצם לפני 18 שנה מוכיחה זאת מדי יום.
בגובה של 1.50 וכמויות אנרגייה אשר לא מביישות קבוצת כדורסל, מצליחה סמדר לחשוף את נשות ישראל למחלה השקטה שעושה נזקים כל כך גדולים לגופן ומסייעת להן להתגבר על כל המכשולים בדרך.
כמו כל דבר טוב, גם כאן החל הכל במקרה. "לפני כ -  22 שנה שמעתי על מחקרים שנעשים בנושא בבית החולים הדסה בירושלים בניהולה של רעייה שטיינברג, אפידימיולוגית. התאהבתי בנושא וצלצלתי לרעייה וביקשתי יחד עם נילי חברתי להיפגש איתה. היא לא מיהרה לעשות את זה. בכל שבוע ביום רביעי בשעה עשר בבוקר צלצלתי אליה. ארבעה שבועות לקח לה להסכים להיפגש איתנו. הבקשה שלנו היתה ללמוד מקרוב את הנושא כדי לפתח את נושא התעמלות בונה עצם."
 
מה גרם לך להחליט שהמחלה הזו היא הדבר הבא?
התעניינתי והבנתי שמדובר בצורך של כל אישה שלישית בארץ. בצבא, כקצינת ספורט ניהלתי פרוייקטים של מאות אנשים וזו היתה הזדמנות בשבילי לעשות משהו גדול. כל מה שרציתי היה לעבור קורס של חודשיים אצל רעייה ומכאן לרוץ קדימה בעצמי. וזה בדיוק מה שקרה.
 
סמדר, היפר אקטיבית מאובחנת ידעה כבר מגיל 12 שהיא תלמד בוינגייט ותהיה מורה לחינוך גופני, מכאן היתה קצרה הדרך עבורה למצוא מטרה ולהתביית עליה. אך לא בכך תם העניין. בעלה וארבעת ילדיה (3 בנים ובת) של סמדר חיים את הנושא מקרוב בעיקר דרך התזונה. "אנחנו מגדלים גינה אורגנית והילדים לומדים לאכול נכון ומבינים את חשיבות העניין ובכל הזדמנות שיש  אני עושה עם הילדים פעילות גופנית".
 
"הגיל הקריטי מבחינת סידן בגוף הוא הגיל שבו מתחילה  הבת בהתפתחות המינית שלה. מדובר בשלוש ארבע שנים שנחשבות לבנק הסידן שלה לכל החיים.  ככל שבשנים האלו היא תקפיד יותר על תזונה ופעילות גופנית ממוקדת היא תגיע  לגיל הבגרות עם בנק עצם גדול יותר. נכון להיום, אף אחד לא מבין את חשיבות העניין אני מאוד רוצה להכניס את זה למשרד החינוך כדי שיתייחסו לכך בחטיבות הביניים."
 
איך ביתך חיה עם זה?
"קרן בת 12 וטרם התחילה בהתבגרות המינית. היא אוכלת אוכל בריא ועשיר בסדין. הכיף שלה הוא לטפח את הגינה בבית ולקטוף את עלי הפטרוזיליה ושאר הירקות שאנחנו מגדלים. בנוסף היא מתעמלת בבית ספרה שלוש פעמים בשבוע."
 
כאשר גילתה הראלה אייל, 72 אימה של סמדר שהיא חולה בעצמה ריפדה אותה סמדר מכל הכיוונים כדי להקל על עצם המחלה. הקשר החזק מאוד בין האם לבת התהדק יותר. במסירות אינסופית מלווה סמדר את אימה בנפתולי המחלה, לוקחת אותה יחד איתה לכנסים הרבים שהיא מארגנת ועובדת איתה באופן אישי על התרגילים הרבים שפיתחה בעצמה.
 
מתי גילית את המחלה?
 
לפני בערך עשרים שנה. החלו לי כאבים שונים בגוף ואז גם התעוררה המודעות לכך שנשים בגיל המעבר מתחילות לאבד מהגובה. מכיוון שאני קטנה אני לא יכולה להרשות לעצמי לאבד גובה. התעניינו וסמדר אמרה לי שהגיע הזמן לקחת כדורים ולעשות ספורט. היו כמה גלגולים של תרופות מאז. במקביל התחלתי להתעמל בצורה מסודרת. אני  צועדת מדי יום ,ובכל שנתיים עורכת בדיקת צפיפות עצם כמובן שאני גם אוכלת נכון.   
 
גם לאימא שלי היה את זה אבל אז לא היה לכך טיפול. יש לי בת נוספת שלא נפגעה מהמחלה אבל היא מקבלת תוספות וחיזוקים בכל מקרה. ונותנת גם לבן שלה את הויטמינים.
 
מהי התעמלות בונת עצם?
סמדר: פעילות ממוקדת המבוססת על הפעלה דינמית של השרירים בהתנגדות ובעומס על אזורים המועדים לשברים במטרה להגביר את בניית העצם באותם אזורים.
התעמלות בונה עצם עונה על פונקציות שאינן מקבלות מענה במקומות אחרים. אישה שלא התעמלה 20 שנה מרגישה את השרירים שהיא לא ידעה שיש להעובדים על המקומות השכיחים למחלה כמו – צואר ירך, עמוד שדרה, שורש כף היד.
 
בנוסף לבניית עצם במה מסייעת עוד ההתעמלות ?
בשלב ראשון מורגש שיפור ניכר בשיווי המשקל, קואורדינציה, גמישות וכושר גופני. תרומה חשובה נוספת היא לחיזוק שרירי רצפת האגן (למניעת דליפות שתן.)
תרומת ההתעמלות לחיזוק העצם מושגת בשלב מאוחר לאחר התמדה של שנה לפחות. כל תרגילי ההתעמלות בונים עצם. בזמן ביצוע התרגילים מכווצים את שרירי הבטן ובמקביל מותחים את זוקפי הגב בנוסף לומדים לנשום נכון ובכך משפרים את איכות החיים.
 
כיצד ניתן לשפר את הסקס בעזרת התעמלות בונה עצם?
כל תרגיל של בנית העצם מתחיל בכיווץ רצפת האגן. במשך שיעור מבצעים כ 500 כיווצים של הנרתיק, נשים מדווחות שתוך כדי יחסי מין הן ממשיכות לכווץ את הנרתיק וזה משפר מאוד את הסקס. הכיווצים מסייעים מאוד לרטיבות במקום (יובש בנרתיק הינו אחת הבעיות של נשים מבוגרות)
 
באיזה גיל רצוי להתחיל בהתעמלות בונה עצם?
מומלץ מהילדות. התעמלות קשה ומומלצת לצעירים.
 
כיצד נרשמים לקרוס להתעמלות בניית עצם?
קו פתוח למידע על הסניפים הממוקמים ברחבי הארץ. ישנם מורים רבים שהוכשרו לכך.
 03-5227017
 
 יש לך "טיפ" לבניית עצם?
כשנמצאים ברחוב או בכל מקום בו יש דקה פנויה אפילו בתור לבנק – ניתן לחזק את צוואר הירך וזוקפי הגו – מספיק שמרימים רגל מהרצפה ומותחים את הגוף יש כח אדיר על צוואר הירך ומחזקים אותו. כל משקל הגוף על רגל אחת. הזמן עובר מהר. מחזקים את שיווי המשקל (לחזק את הרגל החלשה יותר) – העיקרון הוא שבנוסף לפעמיים בשבוע התעמלות צריך לעשות כל יום מעט התעמלות.
 
אילו פעילויות מיוחדות מקיים המרכז?
יש קבוצות התעמלות בונה עצם ב-30 מרכזים ברחבי המדינה,  בית ספר להכשרת מורים בשיטת התעמלות בונה עצם בשילוב המרכז הרפואי לבריאות האשהרמת אביב. עד כה הוכשרו מעל 200 מורים ברחבי המדינה ונפתחו 25 קורסים יחודיים בנושא.
הכשרת סגל מקצועי- מורים לחינוך הגופני הכוללת הרצאות רופאים, סדנאות, פעילות ומערך תרגילים חדש ומתן פתרונות לתרגילים בעיתיים ולתוכניות מניעה,  
כנסים והרצאות בריאות וסדנאות באיכות חיים לקהל הרחב.
 
מה החלום שלך?
להביא אנשים מכל העולם ולעשות קורסים וכנסים. בקרוב תגיע לכאן קבוצה מיפן כדי ללמוד.
 
דוא"ל:
נושא:
תוכן: